cei 7 copii ai lui Mirel


Mirel are 30 – 35 de ani, (dar aș paria pe un 30-31 și am să-l și întreb data viitoare) și 7 copii. Doi sînt din căsătoria anterioară a nevestei, 5 sînt ai lor. Cei doi mari au pînă în 15 ani și cel mai mare a abandonat școala deja. Cei 5 mai mici au între 2 ani jumătate și 11 ani și n-au fost nici la grădiniță nici la școală încă. Stau toți acasă cu mama și tata.

Stau toți într-o cameră într-o casă ”la gri”, fără ferestre, uși sau utilități. Adică n-au apă sau gaze sau canalizare, ca să nu vă mai faceți speranțe. O să-și pună o cîrpă în geamuri. Sau o folie. S-au mutat recent acolo și mai plătesc și chirie, vreo 2 milioane. Casa arată bine dar cred că n-are nimeni acte pe ea. Dealtfel, ocuparea teritoriilor e frecventă în zona asta. Ocupi, construiești, te descurci. Ă, locuiesc în București, ÎN ORAȘ. Nu în satele de lîngă sau ceva. Iar ocuparea abuzivă a spațiilor, caselor, terenurilor în București e destul de comună. Una din primele fete pe care le-am cunoscut cînd am venit în București locuia lîngă Colțea, într-un apartament vast, splendid, ocupat abuziv de părinții ei în 1990. Păi cum ați intrat aici? Pur și simplu – îmi răspundea ea. N-am ținut legătura, dar povestea, apartamentul frumos și liniștea lor în această privință nu le-am putut uita.

N-ai niște haine pentru copii? – mă întreabă Mirel. Că am plecat fără nimic de acolo. (De unde a stat mai ‘nainte, nota mea). Omul e sărac da’ mîndru. Mîndria asta, of, e o haină foarte grea. Mă rog, pentru asta nu-l judec pentru că și eu am mari meciuri cu mîndria mea. Nu trebuie să fie noi. Să fie curate și să nu fie rupte. Curate tre’ să fie pentru că nevastă-sa n-are unde să spele. Nici măcar la rîul Colentina. Femeile alea de acu’ sute de ani spălau la rîu în mod organizat, în locuri anume, avea niște ustensile anume cu care făceau asta. Nu-i așa ușor să speli de mînă. Și pentru asta îți trebuie ceva pregătire. Îți trebuie leșie, îți trebuie… Îți trebuie. Și ei n-au.

În aceeași casă ”la gri” mai stă o familie, cam ca a lor, cu mulți copii care deobicei cerșesc dacă te prind pe strada lor.

Copiii lui Mirel se spală în special vara, în lacul Plumbuita. Am văzut asta de cîteva ori. Oameni spălîndu-se în lac. Nu musai pe ei i-am văzut, nu, dar am văzut copii, tineri, bătrîni care se spală, vara, în lacul Plumbuita. Cu săpun, șampon, cu toate alea. Vara e ziua lor de spălat pe cap.

Mirel nu are buletin și nu mai are nici certificat de naștere. Certificatul l-a pierdut sau nu știu ce a făcut cu el. S-a dus de vreo 2 ori să și-l scoată dar a abandonat pentru că autoritățile îl plimbă dintr-o parte în alta. ”O să le zic că mă apuc de furat dacă nu-mi dau o copie după certificat, că știi că așa pot să fur fără să-mi facă nimic că nu mă pot aresta”. Știu. Și mai știu că numărul persoanelor fără acte e tot mai mare. Și că după ce ajungi ”mare” e beleaua naibii să-ți facă cineva buletin. E cu analize la IML pentru stabilirea vîrstei aproximative, e cu draci, cu laci. La cît de puțin binevoitori am devenit, e mare minune să se bage cineva să te ajute să-ți faci buletin dacă nu l-ai făcut cînd a trebuit. Da’ evidența populației nu e stresată din cauza asta.

Mirel și-a întreținut familia din fiare vechi și după spusele lui pînă acum 1-2 ani s-au găsit fiare din belșug în București și au trăit chiar bine. Dealtminteri mai de mult locuiau într-o casă închiriată pe lîngă Lizeanu. Da, au prins vremuri mai bune. Acum a găsit o măsuța din aia wenge, gen ikea/mobexpert, aruncată probabil pe lîngă un bloc. O duce acasă, speră s-o vîndă că el n-are ce să facă cu ea. Găsește mereu cîte ceva pe lîngă blocuri, e incredibil cîte și ce se aruncă. ”Am scos sute de kile de fier din rîu.” Așa-i. Bucureștenii aruncă totul pe unde apucă, numai la gunoi nu. De pe geam pe jos, prin grădini, în spatele sau fața blocului. Nu vreau să generalizez dar nu mai știu cum să zic? Unii bucureșteni? Bine, unii. ”Unii” aruncă totul pe geam și au senzația că alții trebuie să vină să curețe. Au acest ”drept” în mintea lor. Dreptul de-a arunca pe jos și de-a aștepta ca să vină primăria și să facă curat. Asta e democrația ce-au pohtit. La asta se reduce capitalismul. La cele 2-3 pungi de semințe pe care le sparg într-o seară, pe aleea din spatele blocului, între mașini, fără să strîngă cojile într-un cornet, ceva. ”Las că vine primăria și strînge, mătura femeia de servici’, nu? E pe banii noștri…” La felul cum se rățoie la casierițele de la mega. La cum NU votează, că de ce să voteze? Au dreptul să NU se ducă la vot. Dă-i dreacu pe toți, toți sînt o apă ș-un pămînt.

Mda.

Toți.

Care toți?

Felul în care NU punem mîna pe orașul ăsta, pe țara asta, pe vremurile astea, pe viețile noastre ca să le trăim pur și simplu e… e năucitor. Cine o să trăiască pentru noi? Copiii noștri? Ăia la care le băgăm o tabletă sub ochi și-i învățăm că n-au nicio treabă și nicio responsabilitate? Haha.

”Ce facem cu astea? Le punem la ghenă că poate au nevoie țiganii de ceva.” Și, iată cum gîndurile și acțiunile produc rezultate concrete: au apăut scavenger-ii, cei ce trăiesc din ce se aruncă. Un mod rapid și brutal de a îi forța pe acești scavenger-i să-și caute alte moduri de a trăi ar fi să nu mai arunci nimic și totul să ajungă la firmele care strîng gunoi autorizat. Dar la români, și aici generalizez în mod intenționat, lenea-i un fel de milă. Nu ești leneș și nesimțit pentru că arunci pe jos, ești filantrop: ”lasă, să mănînce cîinii (pe care altfel lumea îi urăște), pisicile; vin săracii, vin țiganii și iau ce le trebuie…”.

Sistemul ăsta cu scavenger-ii, adică cu țiganii (în special dar nu numai) care caută în gunoaie și refolosesc multe din cele aruncate pare că funcționează perfect, ați observat? Cel puțin momentan. Nici vecinii nu mai zic nimic, toată lumea e de acord: ”să punem la ghenă că vin țiganii și iau”. Dar oare ce ascunde el? Ce fel de oameni sînt aceia care trăiesc așa? Au toți copii, ca Mirel? Copiii aceia cum vor fi? Ce vor face? Cum vor trăi? Au apărut ca un fel de crăpătură în societate, una din multele crăpături dealtfel, o crăpătură care să lățește, hîdă și murdară, în fiecare zi, sub sentimentul nostru confortabil că, aruncîndu-ne lăturile pe geam ajutăm de fapt pe cineva.

Mirel nu vrea să-și dea copiii de acasă. Dar… cum e posibil ca atîța copiii să nu meargă nici măcar în clasele primare la școală? Să nu se spele? Să nu mănînce cu zilele? Unde sînt serviciile sociale? Unde sînt… unde… unde ne îndreptăm?


Îl întreb de ce nu merge la primărie să ceară o locuință socială (treaba cu buletinul e rezolvabilă). El, a cărui viață se petrece printre blocuri și care cunoaște lucrurile de jos în sus îmi explică că blocurile ANL, de pildă, s-au dat la ceva expropiați și la angajați de-ai primăriei.
Grrr…
Îmi spune că nu vrea să-și dea copiii la cerșit. ”oleo, cum să-i dai la cerșit?! – sar io cu gura. ”Vrei să facă și prostituție, droguri, că astea merg mînă în mînă? Să se prostitueze și băieții, nu numai fetele?” – nu mai știu cu ce să-l înfric și spun deja prostii. Dar n-am cu ce să-l ajut. Doar să-i caut un ONG care se ocupă de copiii defavorizați. Și am și căutat de cînd scriu pe aici. Și n-am găsit nimic concret. Teoretic, și OvidiuRom și Unicef și Salvați Copiii se ocupă de așa ceva dar practic, pe paginile lor n-am văzut nimic clar. O să suni luni, marți, dar mă îndoiesc. Cine o să-i primească pe copiii ăștia la grădi? Nespălați, nevaccinați, nemîncați, neîmbrăcați? NIMENI, vă spun eu. OvidiuRom scriu pe pagina lor că ei le dau oamenilor 50 de lei pe lună ca să-și ducă copiii regulat la grădi. Haha. Păi cheltui mult mai mult ca să-ți duci copilul la grădi în fiecare zi. Mă rog, OvidiuRom nu-i statul român, e un ONG privat, fac și ei ce pot, cum pot, cînd pot. Statul român ar trebui să aibe grijă de copiii lui. Nu neapărat de adulți. Dar de copiii, obligatoriu.

(nu fiți romantici și idealiști cînd citiți povestea asta, fiți realiști: v-ar conveni ca copiii voștri să stea al grădi cu unii nespălați și nevaccinați? eventual de alte etnii? fiți cinstiți măcar în gînd.)

”Asta zic, că nu vreau să-i dau la cerșit” – zice el. Dar eu încep să mă gîndesc acum altfel, cum că ai lui copii sînt mai neinstruiți ca cei ce merg la cerșit, pentru că n-au acces la niciun fel de educație, nici la cea a străzii. Ăia de la cerșit parcă au mai multe șanse ca ai lui. Dar nu-i zic nimic.

*
Ce vreau să spun de fapt este că în 20 de ani vom avea un număr surprinzător de mare de analfabeți, de adulți fără niciun fel de aptitudini și care vor putea doar fura, cerși și practica prostituția pentru a supraviețui. Care ne vor da în cap mai degrabă din nevoie decît dintr-un impuls satanic. Și cred că treaba asta o să ia autoritățile ”pe nepregătite”.

Statul român își tîmpește și-și corupe cetățenii în fiecare zi. Dar știți care-i faza? Statul nu mai e Ludovic al XIV-lea, ca să-i putem tăia capul. Deși ar trebui să-i tăiem capul. Statul de azi, și nu sînt vorbe mari, statul sîntem noi. Așa că, de cîte ori NU ne facem treaba, NU ne preocupă nimic, NU ne luăm nicio responsabilitate, nu facem decît să ne șubrezim și să ne stricăm societatea în care trăim.

Copiii lui Mirel sînt și copiii noștri pentru că, vedeți voi, toți printre oameni trăim. Și da, ați citit bine, eu i-aș tăia capul statului român. E prost, e corupt, nu ne servește la nimic.

3 thoughts on “cei 7 copii ai lui Mirel

  1. E adevarat.Dar nu vad solutii, in conditiile in care suprapopularea iresponsabila si lipsa de motivatie a parintilor ca Mirel se inmultesc.Iar sperantele in Salvatii Copiii etc sint tot un fel de a-i deresponsabiliza pe mirelii-tigani sau nu-care cauta prin gunoaie.
    Da,copiii lui Mirel ne vor da in cap,maine-poimaine dar e oare asta un motiv REALIST sa risipim azi resurse pentru deseurile astea umane?… Nu , nu pot fi idealist.Iar daca as avea copii cu siguranta nu i-as vrea la gradinita cu copiii lui Mirel.Asa ca rezolvarea nu se prea vede.

  2. Ba da, o rezolvare e pt.suprapopularea asta cu urgii de oameni – descurajarea săracilor de a mai avea copii. Cum? Există N abordări. Începând cu eliminarea sistemului de asistare socială care contribuie la mizeria și mizericordia actuală din pătura sărăciei. Nu bag acum un bloc de text cu exactul rezoluției, sunt minți mai luminate care pot aborda asta și, oricum, ar rămâne doar „un comentariu incognito dă pă net”. Dar soluții există, însă nu confortabile, populiste, etic-manipulative & co.

Lasă un răspuns

