am inceput repetitiile (II)


… pe la a III-a repetitie am inceput sa ma gindesc ca didascaliile mele, indicatiile alea puse intre paranteze (suparat, nervos, amabil, surescitat, pentru el, murmura, tare, incet, sopteste …), mai mullt ii incurca pe actori decit ii descurca. Si asta pentru ca fiecare dintre noi da o alta valoare cuvintelor. Unii sint suparati intr-un fel = mai mult bosumflati, altii cind sint suparati sint incrincenati si agresivi. Asa ca, mai bine le dadeam piesa fara indicatii scrise. Acum trebuie s-o dregem din mers.
*
Inca n-avem distributia gata. Mi-a luat mai putin sa scriu piesa, comparativ cu timpul pe care l-am alocat alcatuirii distributiei. Cea mai mare problema este lipsa unor raspunsuri ferme: da, nu, pot, nu pot, pot din data pina in data, etc. Nu stim sa vorbim. Eschiva, neraspunsul la telefon, raspunsurile in doi peri nu ajuta cu nimic. E normal ca in meseria asta sa nu poti, sa nu vrei, sau sa nu-ti placa un rol. In loc sa fim onesti si sa refuzam politicos am alunecat intr-o falsa si total ineficienta minciuna plina de zimbete mieroase: „uau, extraordinar, nemaipomenit, da-da, vorbim miine, poimiine” … si … de poimiine incolo nu mai raspunde 3 luni la telefon. Apoi aflam de pe la cunostinte si colegi ca asa face deobicei. Din punctul meu de vedere este total neprofesionist. Bat pasul pe loc din martie cu aceasta productie din diverse cauze, asta fiind una din ele. N-o sa facem niciodata din teatru o industrie care functioneaza si eventual ne aduce si ceva bani daca continuam sa ne miscam asa. Am primit totusi si un refuz foarte politicos si extrem de elaborat de la un mare actor, ceva in genul: „e o piesa bine structurata, bine gindita, bine-nu-stiu-ce, foarte bine, foarte bine, dar cam intelectualista si nu cred ca o sa prinda la public. Dar daca vrei(vreti) sa rescrieti Emigrantii lui Sławomir Mrożek eu as putea sa …”. Eu nu stiu ce sa fac cu un raspuns atit de contradictoriu, asa ca … n-am sa fac nimic cu el. Dar ii multumesc ca ne-a raspuns in citeva zile, intr-un fel in care sa intelegem ca nu vrea.
*
… totusi, din observatiile mele asupra publicului, cred ca e taman invers, publicul asteapta sa ne intoarcem la ceva mai intelectual, mai elegant, mai onest, la probleme mai mari, la probleme noastre. Oamenii sint gata sa vada piese despre noi, iar noi nu le dam asta.

Am fost acum citeva zile la un training tinut de regizorul cu care lucrez. La training au venit oameni din top management firme mari. In pauze am discutat despre teatru, un subiect care li s-a parut extrem de interesant. Au fost la teatru. Si aveau pareri clare. Printre lucrurile observate si criticate de ei au fost: lipsa costumelor, schimbatul decorului la vedere, neglijenta actorilor, subiectul ne-actual al piesei, regia inexistenta sau de neinteles. Lipsa teatralitatii. Cea mai interesata de teatru din cei prezenti a spus ca s-a dus sa vada o piesa cu Rebengiuc si la sfirsit a aplaudat efortul actorilor si nimic altceva. Ati auzit, da? Nu numai noi am observat ca publicul aplauda efortul actorilor si nimic altceva ci si ei stiu asta si o fac constient. Nu stiu cit va mai tine conventia asta fortata dintre noi, dar cind se vor plictisi sa aplaude efortul actorilor … sa vedeti atunci distractie.
*
Saptamana asta mai mult am stat decit am repetat iar acum vin Rusaliile. Adica big time pauza. Aproape toata lumea are chef de relas. Doar eu imi maninc unghiile.

*

va spun, chinurile creatiei sint nimic fata de chinurile productiei. Lasciate ogne speranza, voi ch’entrate – ar trebui sa scrie pe fruntea fiecarui producator.

2 gânduri despre „am inceput repetitiile (II)

  1. Nu am citit piesa, nu stiu despre ce e vorba dar cu acel titlu se naste moarta. Afrim si Purcarete si-au batut joc de Caragiale in doua piese de toata jena. Purcarete a pus langa fandaxie un fara numar socand pana si ipocritii cu asocierea Caragiale-salam. Rebengiuc a tacut, a executat si si-a luat banul. Cred ca stim cu toti motivele pentru care Afrim este apreciat – nu, nu sunt homofob. Spre deosebire de tine insa, aia au scuza de a-si fi pus piesele intr-un an dedicat lui Caragiale – evident ca si actorii s-au grabit sa faca parte din proiect caci, repet, bani erau.

    Ei s-au folosit de numele lui Caragiale pentru a face un ban – in chip mizer dar ce conteaza ?

    Incercati sa faceti bani folosind niste fantome. Creatiile sunt derivate si nu originale. Va mirati ca lumea nu va aprecieaza. Din banii spectatorului pe care Puric il numeste taranoi nu se acopera nici macar jumatate din costul unei piese. In acest context cum va justificati activitata, existenta? Iar daca printre voi sunt si oameni corecti de ce nu iesiti public sa spuneti ce se intampla cu banii pe axa director-regizor-scenograf?

    Orice piesa de teatru si actorii angajati la teatrele romanesti reprezinta costuri pentru fiecare roman. In momentul de fata teatrul este o institutie parazitara condusa de niste paraziti.

    • nu înțeleg comentariul tău, dar te informez, ca să te liniștești, că această piesă născută moartă se va juca într-un teatru independent. Iar dacă știi ce se întîmpla pe axa aceea nord-sud, ne poți spune și tu. Nu mai aștepta ca alții să facă totul în locul tău. Alivoar.

Lasă un răspuns

