adevarul era – parca – mai putin siluit inainte de ’89


… eram copil pe vremea comunistilor, totusi, imi amintesc ca adultii din jurul meu erau cam in aceeasi tabara. Tabara asta semana destul de bine cu Adevarul, in ultimii ani dinainte de revolutie, anii pe care mi-i amintesc eu. Majoritatea oamenilor erau impotriva LOR, impotriva LUI, impotriva EI. Impotriva minciunii oficiale. Pentru ca minteau mai putini, adevarul era mai clar, mai la suprafata, iesea usor la iveala. Adevarul era evident. Cel putin parea. Era suficient ca unii se abtineau(!) sa minta atat de mult. Pe atunci, culmea!, stiam care e drumul cel bun. Pe atunci cei ce nu faceau parte din cercul LUI intim, facusera pasul in spate, lasandu-l si lasandu-i in offsaid. Aveam sa vedem si sa traim rezultatele acestui pas in spate: iarna 1989 – 1990.
*
Atunci am fost pentru cateva ore mai toti fericiti. Si multumiti.
*
Claritatea asta n-a durat prea mult. O luna, maxim doua. Am vazut adevarul si calea … pentru cateva zile. Cateva saptamani. Apoi apele s-au amestecat din nou. Intr-un mod neasteptat de toxic.
*
Noi am permis asta. Nu ne-a pasat. De-o naibii de politica, nu?, de democratie, de civism. Ce-i ala? Ce ne pasa noua … ce? noi suntem ca ei? Nu. Nu suntem. Noi suntem speciali. Pe noi o sa ne salveze un extraterestru. Acelasi extraterestru o sa stranga cojile de seminte din fata blocului si o sa ne zugraveasca casele nedereticate de 25 de ani … Noua trebuie sa ni se dea, sa ni se faca .. noi suntem … noi vrem sa … Sa ce?
*
Tot greul pe care l-am trait in acesti ultimi 23 de ani e strans legat de aceasta confuzie, de aceasta toxicitate. Atunci, in 1989 si 1990, romanii, cu o uimitoare naivitate s-au dezangajat din politica si si-au intors fata spre micile bucurii ale vietii: blugi, cola, tigari, telefoane, excursii in strainatate. Ne-am vandut trecutul, eroii, principiile, viitorul si bunastarea, viata, pe cateva margele colorate. Cine n-a avut cu ce (bani, cunostinte, educatie, neuroni), s-a apucat de furat. Vazand cat de repede se imbogatesc unii si de teama sa nu ramana prea in urma, dintr-o invidie inflamata, s-au apucat tot mai multi de furat. Cine a apucat putin din ciolan si-a schimbat masina si nevasta. In ordinea asta. Mereu in ordinea asta. Au aparut tot mai multe case, ca ciupercile dupa ploaie. Fara infrastructura, fara canalizare, fara niciun plan. Pentru ca totul s-a facut fara niciun plan, am inceput sa ne calcam pe picioare. Asa ni s-a facut scarba de ceilalti. De cam toti ceilalti, in afara cercului intim. Si pe aia ii uram, in fond, fara sa spunem prea multe. Si, tainic, si pe noi.
*
Romania, sa stii ca nu platesti decat pentru pacatele tale. Nu trebuia sa astepti sa vina cineva din afara sa-ti rezolve problemele. In unele zile, imi vine rau, imi vine chiar sa vomit cand deschid televizorul. Nu stiu de ce, dar siluirea abominabila a adevarului imi produce profunde stari de disconfort. Ce naiba tot vorbim de nenumarate zile? Ce naiba e de analizat in plagiatul lui Ponta? E un plagiator de 2 bani, chiar unul jalnic si fara imaginatie. Ce e de demonstrat acolo? Cat mai numaram zecile de pagini trase la xerox? Despre ce naiba vorbim? Despre cum sa „spalam” un hot? Ce e tot circul asta facut de familia Nastase? Ni-l dati pe posturi in loc de telenovele? E mai ieftin asa? Se dau astia in stamba gratis? Asa credeti? N-ati cotizat destul la cele enspe mii de case, la mostenirea matusii Tamara? Ce e in capul vostru? Cui ii pasa de un nomenclaturist sinistru? Impusca-s-ar … pe bune, dupa cat a furat, dupa cat au furat, ce-mi pasa mie? O sa-l scoata din inchisoare si o sa-si imparta averea cu voi? Chiar asa idioti sunteti? Ce-s cretinismele astea: Nastase s-a impuscat din demnitate? Nastase s-a impuscat pe langa gat din dorinta de-a mai aparea o data la televizor, da, asta cred. Cine-s toti descreieratii de le teveu care le plang de mila unor escroci care au pus bazele acestui sistem de tip mafiot? Dar distrusii, vandutii care o dau naibii de Constitutie? Ce-i aia Constitutie? Constitutia sunteti voi, aia, de tineti de-un capat osul cel mai mare? Dati din gura, ca Ceausescu … locuri de munca, ieftiniri, bla-bla-uri … pe cand, totul in realitate se intampla pe dos. Benzina s-a scumpit, gazele se vor scumpi in curand, urmeaza alimentele de baza. Gasca asta noua, recent inscaunata ne tot piseaza in fiecare zi la cap ca ei trateaza Constitutia (si Statul in fond) de-un viol, violand-o inc-o data, inc-o data si inc-o data. Serios? Voi chiar vorbiti serios? Netrebnicilor! Mintiti, mintiti, mintiti. Furati, furati, furati. Siluiti, siluiti, siluiti. Pana cand? pana ce? Ce trebuie sa se intample ca sa ne lasati?
*
Fereastra mea e deschisa, un grup de tineri asculta muzica tare („Eu vara nu dorm”) si joaca table. E soare. E cald. E vara. N-au bani sa plece la mare. Da-o-ncolo de tara … da-l incolo de viitor. Nu poate sa astepte pana la toamna? Pana la anul si la multi ani?

*

Romania, trezeste-te!
*
What the fuck?
*

„Întotdeauna, libertatea este la o generație distanță de a fi suprimată.”

Ronald Reagan

6 gânduri despre „adevarul era – parca – mai putin siluit inainte de ’89

  1. Pentru a imparti responsabilitatea trebuie sa o constientizam si sa nu ne fie frica, lene sau orice altceva de a ne-o asuma.

  2. Sigur, atunci era o singura tabara care mintea nerusinat. Acum sunt o multime de tabere care te imbraca intr-o perdea de fum. Este mult mai mare efortul acum, pentru a intelege si a nu te lasa manipulat. Pentru cei neinteresati si fara un „ochi format” (ca al nostru, care am apucat sa traim ce am trait) a ajunge la adevar nu este simplu.

    • Mie imi e teama ca Romania s-a transformat intr-o societate tribala. Apoi, nu inteleg cum am putut asista totim timp de 20 de ani, la prabusirea tuturor valorilor morale, la disolutia lor, fara sa facem nimic sa oprim asta.

      • Poate tribala nu (inca), extrem de polarizata, da! Valorile morale au nevoie de repere la care sa ne putem raporta. In 1990 priveam duminca dupa-masa la „Cuvantul care zideste”, pana in 1996 a trait Corneliu Coposu, in rest avem Capatos, Maruta, DD, ziaristii manjiti ai Latrinei 3, etc. Deci?

Lasă un răspuns

