de ce nu-mi aduc aminte niciodata


… cand sunt intrebata, care sunt filmele mele preferate? Cartile muzica, culorile, florile … Adica, nu ca nu-mi aduc aminte dar, ezit, ezit, ezit indelung ca si cum asta ar fi o intrebare hotaratoare, cu putere de viata si de moarte, asupra mea … asupra lor? De parca destinul meu (sau destinul lor?) s-ar schimba intr-o oares’care masura daca as alege o carte sau alta, daca nu mi-as aminti toate filmele pe care le iubesc … Si niciodata nu mi le amintesc pe toate. Si mi-e atat de teama ca voi uita ceva important, ceva definitoriu, ca voi nedreptati ceva sau pe cineva incat raspunsul meu se lungeste, privirea se adanceste in pamant …

– aaa, filmul meu preferat … filmele mele preferate … desigur … imi place … aaa. Mda.

*

Dar sunt multe. Si diferite. Am revazut azi „The Way We Were” absolut SUPERB cu Barbra Streisand si Robert Redford, in regia lui Sydney Pollack (din 1973! wow!). Cat de frumos era RR! Breath taking! Cat de fermecatoare BS! Imi amintesc ca acum cativa ani (desigur si intr-o alta dispozitie sufleteasca),  am plans in hohote de la jumatatea filmului inspre sfarsit. Imi place „Ladri di biciclette” (facut in 1948 de Vittorio de Sica), „La Seconda Notte di Nozze”, am uitat de cine e, filmele lui Zhang Yimou, „Blow-up” al lui Antonioni, „Persona”, „Decalogul” lui Kieslowski, Barton Fink al fratilor Cohen ….. si cate si mai cate! si toate astea pe langa raspunsurile clasice, pe care le da mai toata lumea si care sunt si ele valabile: Nasul, Once Upon a Time in America …. s.a.m.d.

*

Si cartile, oh cartile! Numai in noiembrie si decembrie 2010 am avut 6 favorite (asta e extraordinara, ba nu, asta e mai buna, asta e si mai buna decat celalte doua, asa ceva n-am citit niciodata, extraordinar, nemaipomenit, cel mai, cea mai!): „Clopotul”, „Masina de iubit, cea sacra si profana”, „Marea, marea” ale lui Iris Murdoch, „Alte glasuri, alte incaperi” al lui Truman Capote, ‘Marele Gatsby” al lui Scott Fitzgerald si „Cazul Nichita Dumitru” al Doinei Jela. Cum sa alegi intre toate cartile pe care le-ai citit? Cum sa faci ierarhii, alegeri … Cum sa spui astea da si astea nu, cum si-o fi facut canonul, musiu Harold Bloom?

*

Muzica? Aici sunt complet descumpanita si am cele mai putine raspunsuri.

– n-ascult manele, imi incredintez interlocutorii care inca asteapta curiosi un raspuns. Si mai departe nu stiu sa zic. Retorica mea se face praf, verbul se dilueaza, substantivele dispar. Numele proprii imi par de neatins.

*

Pentru ca pur si simplu imi este imposibil sa aleg! Please, don’t make me do that!

2 gânduri despre „de ce nu-mi aduc aminte niciodata

Lasă un răspuns

