Entry for October 15, 2007


Spital … ortopedie … pe sectie … mama s-a internat … atmosfera cunoscuta. Ai totusi un sentiment de uimire daca n-ai stat prin spitale in ultimii 15-20 de ani. Parca te asteptai sa fie altfel, moderne, europene, stralucitoare, dotate, utilate … nu ca am stii noi cum arata cele europene.

Doua paturi intr-o camaruta sordida, unul are salteaua de musama roasa de tot, rupta pe alocuri. Pe mama au plasat-o in celalalt pat. Mai bine. Cearceafuri rupte dar curate. Faianta cazuta sub chiuveta. Am uitat sa verific daca si curge apa … de la chiuveta; am uitat sa-i duc si periuta de dinti. Oricum nu e apa calda decat juma’ de ora pe zi ne spune o alta mama internata cu baiatul ei in aceeasi sectie.

„azi am prins apa dupa o saptamana si l-am spalat pe fiu-meu pe cap. Da’ … aveti chiuveta in camera, vedeti acolo cand vine apa calda si veniti fuguta atunci sa va spalati” – vin sfaturile folositoare de la mama baiatului care fuma grabita o tigara la fereastra spalatorului.

WC-urile n-au capace si nu te poti aseza. Nu exista hartie igienica. No problem, avem destula pe acasa si oricum e cea mai mica problema.

„totusi e relativ curat, desi pare neingrijit” – gandesc eu apoi imi fac planuri ca n-o s-o las pe mama sa stea prea mult pe acolo.

Soneriile suna intr-una. Asta pentru ca deasupra patului ai doua sonerii: una pentru urgente si una pentru asistente. Probabil exista pacienti care nu se pot da jos din pat si mai au si ei nevoi: o plosca, un cuvant, o incurajare. Taraitul se aude intr-una dar pasii asistentelor nu.

Exista si o lampa de perete fara bec. I-am adus unul de acasa, ca sa poata citi seara si sa nu se mai dea jos din pat sa-l stinga pe cel din tavan. Dar nu s-a insurubat. Am incercat deasupra celuilalt pat – acolo mergea. Ne-am gandit daca sa ne mutam acolo – oricum era liber – dar am decis ca nu. Patul mamei avea salteaua mai buna si langa el, in plus – bonus – este si un fel de noptiera. Acolo i-am pus un radio micut – macar poate asculta muzica.

Ferestrele nu se inchid bine si oricum nu sunt termopan. Caldura era la pranz cand am internat-o dar seara cand i-am adus si hainele de schimb nu mai era. N-a vrut sa-i aduc si asternuturile de acasa desi n-are decat o patura. Asta e.

Mama a fost data in grija unui baiat. Asistent. Dupa ce i-a luat sange pentru analize, mama i-a bagat 10 ron in buzunar, baiatul ne-a mustrat dar fireste nu i-a dat inapoi. Urasc spagile de orice fel, dar in locul acela nu mai e „loc” de principii. Pur si simplu spatiul acela functioneaza dupa alte reguli. Vrei sa fii sanatos? Nu mai gandesti in termenii in care gandeai inainte. Mai ales ca ieri am auzit pe nu stiu care post TV ca un medic de pe salvare are 700 ron salariu + ceva sporuri iar un sofer pe salvare 400 ron. 400 ron ????!!!! 700 ron????!!!! 400 ron???? Cine mai lucreaza ca sofer pentru 400? Intr-un loc de munca atat de tensionant, cu atatea responsabilitati? 700 de ron??? Pentru oamenii care ar trebui sa ne salveze viata cateodata? Nu oricine se poate angaja la urgenta. Medicii trebuie sa aiba pe langa educatia specifica si ceva experienta o conditie fizica deosebita, trebuie sa poata cobora intr-o prapastie la o adica, sa poata urca pe munte, sa poata cobora cu targa pacientul pe scari daca nu merge liftul sau pacientul sta intr-un bloc de 4 etaje.

Impotriva tuturor principiilor ne-am interesat cat si ce trebuie sa dam. Si cui. O sa fie scump. Nu ne pasa.

Maine o opereaza.

Lasă un răspuns

